Az
adásvétel menete:
Az
ingatlan tulajdonjogát a földhivatal két lépésben jegyzi át: 1.
adásvételi szerződés benyújtása (széljegyre kerül és erről
az eladó levélben tájékoztatást is kap a földhivataltól), a
széljeggyel egy nyitott pozíció keletkezik, amit majd a bejegyzési
engedély benyújtása zár le. A bejegyzési engedély benyújtásakor
a földhivatal az eredeti szerződésbenyújtás napjára
visszamenőleg jegyzi be a tulajdonjogot. A bejegyzésig az
adásvételi szerződéssel és a bejegyzési engedély letétbe
vételérő szóló megállapodással igazolja az eladó, hogy a maga
részéről a bejegyzési engedély adási kötelezettségét
teljesítette, az engedélyt az ellenjegyző ügyvédi irodába veszi
letétbe és onnan lehet követelni. A vevő ugyancsak a letéti
megállapodással igazolja, hogy a bejegyzési engedély
rendelkezésre áll és milyen feltételekkel adható ki - ezt a
hitelező bank kérni fogja tőle.
Amikor
az önerő (a hitelösszeg kivételével minden vételárrészlet)
megfizetése megtörtént a hitelező bank kérni fogja az önerő
igazolást - ezt az ügyvédi iroda elkészíti, eladó
közreműködésével.
A
banki hitel folyósítását követően az ügyvédi iroda a
bejegyzési engedélyt benyújtja a földhivatalhoz és kb. 21 napon
belül a tulajdonjogot bejegyzik.
A
földhivatali bejegyzést követően a Felek a tulajdoni lappal (és
személyazonosságuk igazolásával) bizonyítják a tulajdonjogukat,
illetve annak hiányát.
A
hitelező bankkal és a hitellel kapcsolatos teendők:
Ha
a bank az adásvételi szerződés módosítását kéri, úgy ezt az
ügyvédi iroda készíti és benyújtja a földhivatalhoz, eladó
közreműködése itt is szükséges.
Miben
kell a szerződés alapján eladónak közreműködnie, annak
érdekében, hogy a vevő a hitelt megkapja és a szerződés
teljesüljön:
-
szerződésmódosítás, önerőigazolás elkészítése -
természetesen csak olyan módosítást köteles aláírni, amely a
jogait nem csorbítja, a szerződés lényeges feltételein nem
változtat (mi lehet ez? pl. hitelező bank a hitel összegének vagy
elnevezésének pontosítására vagy más adatpontosításra felhív)
-
értékbecslőt be kell engedni az ingatlanba - ehhez is kell az
eladó együttműködése
Mi
a vevő teendője:
-
elsősorban a banki ügyintézés (igazolások benyújtása,
szerződéskötés, folyósítási feltételek biztosítása stb.), a
folyósítási feltételek közül a biztosítás megkötése és az
önerőigazolás szoktak az utolsók lenni, amit el kell intézni
- a
bank elsősorban földhivatal által érkeztetett adásvételi
szerződést fog kérni
-
ha a bank kéri a bejegyzési engedélyt - mint folyósítási
feltételt – azt a letéti szerződésnek megfelelően kiadja neki
az ügyvédi iroda vagy bemutatja vagy igény szerint külön
igazolja, hogy nála van és be fogja nyújtani - az ügyintézés
bankonként elérő, a lényeg, hogy csak akkor ha a folyósítás
már minden más szempontból biztosított (pl.: hiteligérvény van,
aláírt hitelszerződésnek lennie kell)
-
az ügyvédi iroda vállalja, hogy a hitelügyintézés során
telefonon rendelkezésre áll, ez azt jelenti, hogy a
hitelügyintézővel kérésre egyeztet, tisztázó kérdésekre
válaszol, stb.
- a
bejegyzési engedély benyújtásának igazolását a bank kérni
fogja ezt az ügyvédi iroda kiadja
Birtokbaadás
Birtokbaadási
jegyzőkönyvvel történik, amihez formanyomtatványt az ügyvédi
iroda vagy az ingatlanközvetítő ad.
A
közművek átírásához az adásvételi szerződés és a
birtokbaadási jegyzőkönyv szükséges - egyes jelzések szerint
újabban szórványosan előfordult, hogy bejegyzési engedélyt is
kért közműszolgáltató (víz). Ez alapvetően egyrészt túlzás
másrészt, amikor a felek birtokba adnak, akkor a bejegyzési
engedély még nincs feltétlenül a feleknél, mert mondjuk az
elindított utalás még nem érkezett meg és az eladó nem tudja
megerősíteni a megérkezést.
A
közműátírások történhetnek együttes ügyintézéssel vagy
vevő egyedül végigjárhatja vagy e-mailen (adásvételi szerződés
és birtokbaadási jkv. scannelt csatolásával) kezdeményezheti a
szolgáltatóknál. Mindegy hogy történik mindenképpen a
birtokbaadásig az Eladó onnantól a Vevő viseli ezeket. Figyelem!
Két kivétel van: a közös költség és a távhő, ezek jogszabály
szerint a tulajdonjoghoz kapcsolódnak, tehát nem a birtokbaadás
időpontja, hanem az adásvételi szerződés földhivatali
benyújtásának az időpontja a meghatározó. A társasházak,
közös képviselők általában gond nélkül elfogadják a felek
szerződéses megállapodását arról, hogy a birtokbaadásra
számoljanak el és a ne a bejegyzésre. Ennek ellenére mindkét
esetben célszerű és szükséges már a szerződéskötésre
hiteltérdemlően igazolni, hogy nincs távhő/közös költség
tartozása az eladónak – kell a nullás igazolás. Az én
álláspontom szerint a többi közműnél felesleges, mert a
szolgáltatók egyébként is a birtokbaadás dátumára és
óraállásával írnak át, ennek ellenére a tetemesebb tartozás
hiányát (korlátozás ne fenyegessen) lehet igazoltatni, de ehhez
elég a folyamatos fizetés igazolása az utóbbi pár havi
számlával.
A távhő szolgáltatás átírásához - a fenti okból - az adásvételi szerződés és a birtokbaadási jegyzőkönyv nem elegendő - a bejegyzési engedélyt is be kell mutatni. A bejegyzési engedély általában letétben van és az ügyvéd csak a letétből felszabadulás - teljes kifizetés - után és külön kérésre adja ki.
A távhő szolgáltatás átírásához - a fenti okból - az adásvételi szerződés és a birtokbaadási jegyzőkönyv nem elegendő - a bejegyzési engedélyt is be kell mutatni. A bejegyzési engedély általában letétben van és az ügyvéd csak a letétből felszabadulás - teljes kifizetés - után és külön kérésre adja ki.
Közös
költség esetén az alapító okirat rendelkezhet – és gyakran
rendelkezik is – úgy, hogy az eladó és a vevő egyetemlegesen
viselik a közös költség tartozást, ezért itt nem lehet a
hiteltérdemlő nullás igazolástól eltekinteni.
Kijelentkezési
kötelezettség: a birtokbaadásig kell kijelentkezni (cég
székhelyet, fióktelepet megváltoztatni, ha van). A kijelentkezés
magánszemélyeknél az új lakcímre bejelentkezéssel történik -
a régiről automatikusan törlik. Cégeknél cégmódosítást kell
kezdeményezni. Az ingatlan mindenkori tulajdonosa az okmányirodán
kérhet igazolást arról, hogy ki van bejelentkezve a tulajdonában
álló ingatlanba, a cégjogi nyilvántartásból ilyen lekérdezési
lehetőség nincs.
A vevő bejelentkezéséhez a tulajdonjogának bejegyzése - a teljes kifizetéstől körülbelül 30 nap - előtt a bejegyzési engedély is szükséges. A bejegyzési engedély általában letétben van és az ügyvéd csak a letétből felszabadulás - teljes kifizetés - után és külön kérésre adja ki.
A vevő bejelentkezéséhez a tulajdonjogának bejegyzése - a teljes kifizetéstől körülbelül 30 nap - előtt a bejegyzési engedély is szükséges. A bejegyzési engedély általában letétben van és az ügyvéd csak a letétből felszabadulás - teljes kifizetés - után és külön kérésre adja ki.
MIután a földhivatal a vevő tulajdonjogát már bejegyezte az okmányiroda a tulajdoni lap alapján elintézi a bejelentkezést. A vevőnek lehetősége van arra, hogy a vételár teljes kifizetése után, de még a földhivatali bejegyzés előtt bejelentkezzen, de ilyenkor az adásvételi szerződést és a bejegyzési engedélyt is vinnie kell magával az okmányirodára. A teljes kifizetés előtt kizárólag az eladó kifejezett hozzájárulásával - eladó írja alá a bejelentő lapot - jelentkezhet be.
Mikor lehet sürgős a bejelentkezés: iskola, orvos, szociális ellátás igényléséhez kellhet a lakcímkártya.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.